Hoe voorkom je een kater?

kater voorkomen
Oudejaarsavond staat alweer bijna voor de deur. Oliebollen, drankjes en vooral veel champagne zijn met Oud & Nieuw niet weg te denken.  Maar wat kun je er aan doen om de eerste dag van het nieuwe jaar niet meteen met een kater te beginnen? Voorkomen is beter dan genezen, zeggen ze. Maar er zijn ook aardig wat dingen die je kunt doen om je voor te bereiden op een gezellig avondje drinken, waardoor je kunt voorkomen dat je de eerste dag van het nieuwe jaar met een kater begint. Wil je toch genieten van al die drankjes, dan heb ik hier een aantal tips om het leed van de kater iets te verzachten.

1. Goed eten voordat je gaat drinken

Voordat je aan de alcohol gaat, is het verstandig om van te voren genoeg te eten. Een goede bodem zorgt ervoor dat de alcohol minder snel wordt opgenomen in het bloed en dat je dus minder snel dronken wordt.

  • Vet voedsel met veel koolhydraten, zoals pasta en pizza zijn goed om katers te voorkomen. Vet zorgt er namelijk voor dat alcohol langzamer door het lichaam wordt opgenomen.
  • Ook vette vis die veel gezonde vetzuren bevat, zoals zalm, forel en makreel, is goed om van te voren te eten.

2. Vitaminen

Je lichaam verbruikt tijdens het verwerken van alcohol veel vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen om de gifstoffen te neutraliseren. Alcohol vernietigt zelfs essentiële vitaminen B. Een tekort aan deze vitaminen zorgt ervoor dat je lichaam moeite heeft met herstellen, waardoor je dus een kater krijgt. Je kunt je lichaam helpen door vitaminesupplementen in te nemen voordat je gaat drinken.

  • Voor het meest effectieve resultaat kun je vitamine B-complex, B6 of B12 nemen. Ook kun je je dagelijkse inname van vitamine B op natuurlijke wijze verhogen door dierlijke producten als lever, vlees, melk of kaas te eten.

3. Hydrateren

Een kater komt voornamelijk door uitdroging van het lichaam. Alcohol onttrekt namelijk vocht uit het lichaam. Het beste is om na ieder glas alcohol een glaasje water te drinken. Ook is het verstandig om een paar glazen water te drinken voordat je gaat slapen en ook de ochtend na het feest. Door voldoende water te drinken en jezelf te blijven hydrateren heb je 1 januari écht minder last van een kater, of misschien zelfs helemaal geen kater. Oh ja, drink vooral geen koffie of energiedrankjes. Deze drankjes bevatten cafeïne en dit onttrekt ook vocht uit je lichaam.

3. Kies vooral lichte drankjes

Aan drankjes die donker van kleur zijn, zoals whisky, bourbon en sommige tequila’s, zijn vaak meer kleur- en smaakstoffen toegevoegd en bevatten hogere concentraties gifstoffen. Deze gifstoffen dragen bij aan de ernst van de kater. Drink vooral drankjes met lichte kleuren, zoals wodka of gin, zodat je minder gifstoffen binnenkrijgt en de ernst van de kater zo minimaal mogelijk blijft.

4. Niet roken

Door te roken trekken de bloedvaten in je longen samen en vermindert de zuurstofstroom naar je bloed.

5. Neem ibuprofen

Als je last hebt van hoofdpijn, neem dan geen paracetamol maar ibuprofen om de pijn te verzachten. De combinatie van alcohol en paracetamol kan namelijk leiden tot een leverbeschadiging. Ibuprofen is ontstekingsremmend en gaat opgezette aders tegen, wat ook een van de redenen is dat je de volgende dag hoofdpijn krijgt.

6. Eet een goed ontbijt

Een goed ontbijt kan wonderen doen na een avondje drinken. Het eten kalmeert je maag en geeft je energie. Een gebakken ei op brood is een ideaal ontbijtje. Het brood zal de achtergebleven alcohol in de maag absorberen, terwijl de eieren vitamine B bevatten zodat de tekorten in je lichaam weer worden aangevuld. Ook vers fruit, bijvoorbeeld een kiwi of een banaan, zijn erg goed om je vitaminen weer aan te vullen!

Proost op een gezond en gelukkig (katervrij) nieuwjaar!

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *